Pizandawatc / The One Who Listens / Celui qui écoute
June 29 to November 17, 2024
About the Exhibition
Presenting a selection of works by Anishinaabe/French artist Caroline Monnet, this exhibition centres on a recent series of sculptures that explore language reclamation and intergenerational transmission through an engagement with the idea of land as a carrier of ancestral memory.
Meaning “the one who listens” in Anishinaabemowin, the title, Pizandawatc, comes from the traditional name of Monnet’s maternal family before surnames were changed by the Oblate missionaries at Kitigan Zibi, in the Outaouais region of Quebec. The title honours the artist’s great-grandmother, Mani Pizandawatc, who was the first in her family to have her territory divided into reserves. At the same time, the title references a receptive way of being in the world, reflected throughout Monnet’s artistic practice.
These new works extend Monnet’s considerations of time, oral histories and knowledge sharing. Driven by an impulse to preserve language in durable physical form, Monnet counters the ephemeral nature of the spoken word, reclaiming the Anishinaabe language by materializing its soundwaves in layered native and industrial wood. Additional bronze works capture the shapes of weathered wood naturally modified by the elements. Meanwhile, Monnet’s embroidered works incorporating language evoke the connective power of nature and the resilience of Indigenous cultural expressions.
Guest Curator: Mona Filip
This presentation is a modified version of an exhibition originally presented at the Art Museum at the University of Toronto
À propos de l’exposition
Pizandawatc / The One Who Listens / Celui qui écoute, un choix d’œuvres réalisées par l’artiste d’origines française et anishinaabe Caroline Monnet, née en 1985. Le titre de l’exposition, Pizandawatc, qui signifie « celui qui écoute » en anishinaabemowin, correspond au nom traditionnel de la famille maternelle de Monnet, avant que les missionnaires oblats n’imposent de nouveaux patronymes aux autochtones. L’artiste rend ainsi hommage à son arrière-grand-mère, Mani Pizandawatc, la première de sa famille à connaître la division du territoire en réserves.
Les œuvres présentées dans cette exposition élargissent la réflexion de Monnet sur le temps, les récits oraux, le partage du savoir et la notion de territoire considéré comme vecteur de la mémoire. Les sculptures formées de couches de bois sont nées de la volonté de l’artiste de préserver la langue sous une forme durable, tandis que les bronzes reprennent les formes du bois abîmé par les intempéries. Des œuvres textiles brodées, souvent créées à partir de matériaux d’isolation industriels, intègrent par ailleurs des phrases évoquant le pouvoir de connexion de la nature ainsi que la résilience des expressions culturelles autochtones. L’exposition est une version modifiée de celle présentée à l’origine au Musée d’art de l’Université de Toronto et placée sous le commissariat de Mona Filip.
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The artist wishes to acknowledge the support of Catherine Sasseville, Raúl Aguilar Canela, Yso South, Amélie Dionoski, Marie Philibert-Dubois, Fred Caplette, Otami, Martin Schop, François Guinaudeau, Charlie Leroy, Noé Sardet, Richard Mardens, Kassandra Walters, Marc Boucrot, Simon Guibord, François Brochu, Atelier du Bronze, Atelier Clark, Blouin-Division, and the Canada Council for the Arts.
Art Museum at the University of Toronto gratefully acknowledges operating support from the Canada Council for the Arts, the Ontario Arts Council, and the Toronto Arts Council, with additional exhibition support from the Indigenous Art Centre, Crown-Indigenous Relations and Northern Affairs Canada.
Artworks from the Exhibition
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